الأربعاء، 23 ديسمبر 2015

حكايات جنيه مصرى - الحكاية الأولى - المهمة


الحكاية الأولى


لو فاتتك الحكاية من أولها أعرفها من هنا
#كاشف_الحكاية
تانى يوم الصبح
أنا :هأصرف الجنيه ده فين؟
أنا:أجيب بيه سندوتشات ولا أصرفه على القهوه ولا الموصلات؟؟
أنا:نبدأ بالموصلات

نزلت من البيت مبكرا علشان اركب ميكروباص بالإسكندرانى مشروع

أنا:ربنا يستر والموضوع يسلك
أنا:أتفضل يا أسطى الأجرة
السائق يأخذ الفلوس ويرميها قدامه على تابلوه العربية


بعد 10 دقايق
أنا:على جانب يا أسطى لو سمحت

نبدأ الشغل بقى

عندما تتحدث الأموال
ههههههههههههههه

.يتم التسجيل ….

صوت السائق أنا مش هأكمل المحطة يا بهوات لان السكه واقفه
صوت 1 :ليه يا أسطى طيب نعمل إيه بس ورانا أشغال
صوت السائق :السكة بالمنظر ده هتحرق معى بنزين بزيادة
صوت نسائى:سيبها على الله يا أسطى وكمل
صوت السائق :بس كده هيبقى فيه نص جنيه زيادة
صوت 2:إيه يا عم الإستغلال ده حرااااام
صوت السائق :الدنيا مولعه يا باشا وكده تخسر معى
صوت 3:يا عم أتقى الله
صوت السائق يا بشوات انا مش مكمل للمحطه أنزلوا شوفوا ميكروباص تانى بعد أذنكم
صوت 1:يا أسطى كمل وأنا هأحاسبك

أنا طبعا متغاظ من الموقف ده وكان نفسى أرجع للسواااق أأأأأأأأ.........

موقف إستغلال السواق للموقف
وموقف السلبية للراجل اللى مستعجل وعايز يوصل بسرعة على حساب حقه


إنتهت الحكاية الأولى بس الحكايات لسه مخلصتش

نحب نتناقش فى الموقف ده ونسمع أراء بعض عن حلول للمشكلة دى
حلول تناسب الرجال والنساء

فى إنتظار مشاركاتكم



تابعونا على صفحة الفيس بوك
https://www.facebook.com/egypound


روح للحكاية الثانية هنا

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق