الأربعاء، 23 ديسمبر 2015

حكايات جنيه مصرى - الحكاية الثالثه - الموقف


الحكاية الثالثه


لو فاتتك الحكاية من أولها أعرفها من هنا
#كاشف_الحكاية
لو عايز تبص على الحكاية اللى فاتت من هنا

أولا أشكر إبراهيم_عصام على موضوع هذه الرحلة

فمن لم يشكر الناس لم يشكر الله 


ربع ساعة وأنا فى الصندوق الكارتون بأشم دخان وكل شوية ألاقى زميل أترمى على 

ولا كأنى فى عربية الترحيلات

بس خلاص أخدت على المرمطه فى البلد دى معدنى صدا

بياع السجاير:ولا أحمموا

حمو:أيو يا عم سوجاره

أنا : الله الله ربنا يكرمك وتترقى وتبقى المعلم قص (قص :كلمة مدمن المعسل يعرفه)

عم سوجاره:هات لى قهوه مضبوط

حمو: وعندك واحد عثمانلى وضبطههههه

وأنطلق حمو لإحضار القهوه

مرت 5 دقائق جاء حمو مسرعا وفى يده صينيه عليه شاى وقهوه وينسون وأكواب ماء

أخذ سوجارة كوب ماء شربه على طالعه واحده كأنه بلاعة والرسول وصانا بالشرب

 على ثلاث مرات ولا نتنفس فى الإناء

بس هى جت على دى!!!

وضع حمو كوب القهوه على البترينه

فأخرجنى سوجارة أنا و جنيهان غيرى دفعنا إلى حمو

وأنطلق بنا حمو لتوزيع باقى الطلبات


موقف السيارات

بينما أسير مع حمو فى موقف السيارات وهو يوزع الطلبات على السائقين والبائعين

وأنا لا أتنفس إلا دخان وغبار

معلش مفيش حاجة بتيجى بالساهل

والرزق يحب الخفيه برضه

اللى يحرق دمك بقى وأوشك ميكرفونى أن ينفجر كمية السباب والشتائم اللى سمعتها

والرسول قال إن المسلم ليس بسباب ولا لعان

وللأسف اللى بيشتموا دول مسلمين

ده غير الهزار بشتم الأم

يالا ياض يا أبن ال................. تيت

مالك يا تييييييييييييت أمك

خليها تيييييييييييييييييت

شكلك بتت ........... تيييت
.
.
.
.
إيه ده

هى الناس دى متعرفش أن اللى بيعملوه ده كبيره؟

إن من أكبر الكبائر أن يسب الرجل أباه

فيه حد هيسب أبوه

أه أنت هتشتم أبو غيرك هيشتم أبوك وأبو أبوك

وكل ده هزاااار

أنا لو واحد شتم الميت جنيه اللى أتفكيت منها أطلع قروش اللى ..................

الحمد لله إن الواد حمو رهوان وإلا كانت خرجت من جيبه طلعت ................

أنا عايز أسألكم سؤال إزاى نخلص من قصة الشتايم دى؟

فى إنتظار تعليقاتكم

 تابعونا على صفحة الفيس بوك
https://www.facebook.com/egypound


روح للحكاية الرابعه هنا

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق